Hardlopen

Inleiding

Wanneer je op straat of in de bossen om je heen kijkt kun je er niet omheen; hardlopen is razend populair! In 2012 telde Nederland 1,9 miljoen hardlopers en gezien de trend ligt dat aantal op dit moment nog een stuk hoger. Het steeds maar groter wordende belang dat er gehecht wordt aan gezondheid en fitheid, draagt er aan bij dat mensen makkelijker kiezen voor deze laagdrempelige manier van lichamelijke inspanning. Conditieverbetering, afvallen, lichamelijke ontspanning, geestelijke ontspanning, prestatie verbetering…elke hardloper heeft zijn/haar eigen drijfveer.

Dat er naast alle bekende positieve effecten van hardlopen ook een keerzijde aan de medaille zit is wel duidelijk. In 2012 hebben 610.000 mensen een hardloopblessure opgelopen waarvan 130.000 zich meldde bij de fysiotherapeut. Vooral de knie-, onderbeen- en enkelblessures zorgde ervoor dat veel lopers een stap terug moesten doen. Het lijkt erop dat de conditionele aanpassing van het menselijk lichaam (uithoudingsvermogen) sneller gaat dan de fysieke aanpassing van spieren, pezen en gewrichten. Dit kan er aan bijdragen dat sporters doorslaan in hun enthousiasme met als resultaat overbelasting van deze weefsels.

jpeg-hr-fysio-malden-21Daar waar de taak voor de fysiotherapeut (met betrekking tot hardlopen) nu vooral ligt bij het behandelen van blessures en begeleiding bij sporthervatting, gaat MTM zich meer richten op het preventieve aspect; voorkomen is namelijk beter dan genezen! Om zonder problemen te kunnen hardlopen is een juiste hardlooptechniek zeer belangrijk.

Hardloopcursus

Sinds september 2014 wordt er bij MTM gestart met een hardloopcursus die gericht is op beginnende en gevorderde hardlopers. De cursus staat in het teken van het verbeteren van de looptechniek aan de hand van de BK-methode. Deze methode is ontwikkeld door de Nederlanders Bosch en Klomp en wordt al jaren gebruikt binnen de Atletiekunie en nu dus ook bij recreatieve lopers. De basis van deze methode is het gebruik maken van de elasticiteit van het lichaam. Dit betekent veel aandacht voor de juiste timing van in te zetten spierkracht in plaats van de grootte van de spierkracht. Enkele voorbeelden van de aandachtsgebieden zijn de voetplaatsing, landing, afzet, de houding van de romp, stand van de schouders en de armzwaai.

Wat kunt u verwachten?

De hardlooptrainingen worden gegeven door (psychosomatisch) fysiotherapeut Gerard van Heerde. Hij is fanatiek hardloper en heeft zich gespecialiseerd in dit onderdeel. Gedurende 12 weken wordt er één keer per week getraind in groepjes van maximaal vijf personen (beginners) of maximaal acht personen (gevorderden). Er is gekozen voor kleine groepen zodat er voldoende individuele coaching gegeven wordt. De trainingen bestaan uit een uitgebreide warming up, loopscholing, interval en cooling down en zijn zo ingericht worden dat iedereen op zijn of haar eigen tempo kan lopen. Voor voldoende trainingsresultaat is het belangrijk dat de deelnemer buiten de cursus om nog een tot twee keer per week zelfstandig gaat hardlopen. Dit gebeurt aan de hand van het trainingsschema dat bij de eerste training meegegeven wordt.
Alle trainingen starten vanaf onze hoofdlocatie aan de Promenade 17 en er zal natuurlijk volop gebruik gemaakt worden van de prachtige bosrijke omgeving in Malden.

Tijden:

Maandagavond:    19.00-20.00 uur (beginners)
Maandagavond:    20.00-21.00 uur (gevorderden)
Vrijdagmorgen:    09.15-10.15 uur (beginners)

Bij voldoende animo zijn afwijkende tijden bespreekbaar.

Kosten:

Het hele traject duurt 12 weken en de kosten bedragen €78,00.

Start nieuwe cursussen:

In week 37 van 2017 (11 – 15 september 2017) zullen er nieuwe cursussen van start gaan.

Inschrijven:

Klik op deze link om uzelf in te schrijven.