En toen was er Corona…….

Ik woonde ooit in Papoea Nieuw Guinea. In het midden van het land op een bergketen die het land van het oosten naar het westen doorkruist. In het laatste dorp voordat de jungle begon. Het leven was er heftig en ik was van tijd tot tijd bang. Ik leerde daar hoe ik kon ontspannen in een land dat onverwacht kan zijn.

Het zijn spannende tijden. Er is een onzichtbare dreiging, je moet thuis- of anders werken, het gebruik van mondkapjes, afstand houden, maatregelen en andere meningen. Of je wilt of niet het is stressvol en je voelt je anders. Veel van wat je voelt gebeurd in je brein, maar er gebeurd net zoveel in je lichaam. Het lichaam luistert naar het brein en het brein luistert naar het lichaam. En als het spannend wordt kun je in een vicieuze cirkel terecht komen.
Een manier om deze cirkel te doorbreken is door het lichaam wat anders te laten voelen en het brein wat anders te laten denken.

Dit is mijn schatkist aan activiteiten die je kunnen ontspannen:

  • Deze italianen maken met zijn allen muziek.
  • Bobby McFerrin improviseert in een afgeladen stadion
  • Maak een voooeeee-geluid. Adem in en terwijl je uitademt maak je een diep “voo” geluid dat je tot in je buik laat mee resoneren/trillen. Stel je een misthoorn voor. Door dit geluid te maken krijgt ons brein via de vagus zenuw het signaal dat we niet in gevaar zijn. Het kalmeert.
  • Het helpt als je afstand kan nemen van je gedachten. Je bent namelijk niet je gedachten. Die denk je alleen maar. Je kunt jezelf wat ruimte geven als je je gedachten vooraf laten gaan met de zin: “ik heb de woorden dat ik ziek ga worden”.
  • Een Ierse monnik maakte het gedicht “Lockdown”. Onder instellingen kun je de automatische vertaling op Nederlands zetten als je moeite hebt met de Engelse taal.
  • Wandel 20 minuten
  • Ga een gesprek aan met iemand die je als prettig ervaart. Na wat minuten ontstaat er door een neurologisch fenomeen dat bekend staat als co-regulatie door spiegelneuronen automatisch en onbewust afstemming op de ander, waardoor je je ook prettig gaat voelen.
  • Zit in een comfortabele stoel in een ruimte waar je niet gestoord wordt. Merk op waar je gedachten over gaan, welke sensaties je in je lichaam voelt en eventuele beelden.

Dat waren mijn activiteiten. Heb jij succesvolle activiteiten dan verneem ik deze graag. Stuur ze op naar sjoerd.jongerius@mtm-fysiotherapie.nl.

Sterkte en succes!

Sjoerd Jongerius
Psychosomatisch fysiotherapeut

Publicatiedatum: 02-11-2020


« Terug naar het overzicht